Sessió jocs autòctons

PIC I PALA


INSTAL·LACIÓ. Espai obert

MATERIAL. Pics i pales; El pic es un palet redó, normalment
d’olivera o taronger, d’entre 10 i 15 cm de llarg i 3 o 4 cm de
diàmetre, afilat pels dos costats per facilitar que s’enlaire. La pala o
maneta es un bastó redó de rama de morera o d’olivera d’entre 50 i
80 cm de llargària i uns 3 o 4 cm de diàmetre. També pot ser una
fusta plana d’uns 10 cm d’amplitud per facilitar el colpeix del pic (com una pala de ping-pong però més gran).

PARTICIPANTS. 2 o 3 persones per cada pic i pala.

DESCRIPCIÓ. Per jugar a aquest joc necessitem, com ja hem dit,
un pic i una pala. Agafem el pic i el deixem en terra, col·locant la pala paral·lelament al pic, i adoptem una postura com si estiguérem
asseguts. Amb la pala, li peguem a uns dels extrems afilats del pic,
cosa que farà que s’enlaire, i una vegada estiga en l’aire, li peguem
amb la pala per a allunyar-lo el màxim possible.
La persona que envie el pic més lluny és el que guanya, i la distància es pot contar amb la pala o amb els peus, sempre que no tinguem un metre.

VARIANTS. D’aquest joc coneixem i encara es practiquen varies
modalitats: distància; agafar o empomar; arrimar; individual i en
equip. Igual se podia jugar en un camí, una cera, o els carrers i les
places dels pobles.

COMPETÈNCIES.
 - Fer enlairar el pic.
- Aconseguir pegar-li al pic amb la pala.
- Allunyar el pic el màxim possible.
- Saber col·locar-se en una postura correcta per
facilitar el colpeix i evitar lesions lumbars.

ADAPTACIONS. En un grup ens podem trobar gent amb limitacions
a l’hora de practicar l’activitat. Per tant, segons la discapacitat,
treballarem diferents variants :

- Discapacitats sensorials :
o Cecs: Hi haurà una persona indicant-li al participant com
te que colpejar el pic.
- Discapacitats físics : Depenent de la discapacitat, disminuirem
el pes de la pala i augmentarem el tamany, aixina com també
augmentarà el tamany del pic.
- Discapacitats psicològics : Prestarem molta atenció a l’hora
d’explicar i d’executar l’exercici. Hi haurà en tot moment una
persona ajudant i controlant al discapacitat i explicant-li en tot
moment el que ha de fer.
- Discapacitats fisiològics : No tenim que prestar molta atenció,
simplement controlar que sempre tinguen un nivell de glucosa
òptim.

OBSERVACIONS. - Mentre hi haja algú colpejant, els altres
participants deuen romandre darrere per evitar accidents o lesions.
- Fixar-se en la força del vent per aprofitar-lo i
així enviar el pic més lluny.

ORÍGENS. Aquets joc es molt antic, ja que es practicava en la
Grècia clàssica i actualment se fa referència d’aquest en Afganistàn.
És molt conegut en les comarques centrals de la Comunitat
Valenciana i hi ha competicions reglades en Almussafes i en les festes
de Castelló.


MOROS I CRISTIANS
Procedència: Àrab
 
Objectiu: S'enfronten dos equips entre sí, guanyant aquell que aconseguisca capturar mes presoners del bàndol contrari.
 
Materials: Ningun.
 
Espai requerit: Es pot jugar en qualsevol lloc, tant en espais tancats com oberts.
 
Consignes del joc: Tenen que haver 3 jugadors com a mínim per bàndol. Deu haver el mateix nombre de jugadors en cada equip.
 
Desenvolupament del joc:
Dividirem la classe en dos equips,un equip serà moro i l'altre equip serà cristià.
Una vegada formats els equips,es col·locaran en dos files (un al costat de l'altre formant una línia horitzontal,una en front de l'altra)
Entre les dos files farem una línia a terra que delimitarà els dos camps.
Les dos files estaran separades per 10 metres.
Es determinarà mitjançant un sorteig l'equip que eixirà primer.
Aquest equip manarà un jugador a la fila contraria,on els oponents l'esperaran amb els braços estesos cap avant.
El jugador que ha eixit elegís un rival,li colpejarà una mà i tornarà correguent a la seua fila.
El jugador que ha sigut glopejat deurà eixir en persecució del anterior. Si arriba a tocar-lo abans de que este traspase la ratlla del seu campament, se considerarà com capturat i el portarà com a presoner al seu bàndol.
Quant un jugador ha capturat a l'altre de l'equip contrari,tindrà la possibilitat de canviar-lo per algun membre del seu equip que estiga capturat.
Guanyarà l'equip que aconseguisca capturar a tots els jugadors de l'equip contrari.